Sala Palatului, Boekarest

Het Enescu festival is een tweejaarlijks gebeurtenis geïnitieerd in de jaren vijftig door de Roemeense componist George Enescu (1881-1955). Grote orkesten vanuit de gehele wereld geven uitvoeringen in het 4 000-zitplaatsen tellende Sala Palatului, een uitbreiding aan het voormalige koninklijk paleis in de Roemeense hoofdstad. Deze zaal is in eerste instantie ontworpen voor spraakverstaanbaarheid om congressen te houden en niet zo zeer voor symfonische muziek.

Na jarenlang gebruik van een MCR-systeem is de akoestische kwaliteit van Sala Palatului de afgelopen jaren aanzienlijk verbeterd door een combinatie van een nieuw elektro-akoestisch verbeteringssysteem (Amadeus Acoustics) en architecturale akoestische reflectoren voor betere communicatie op het podium en een betere projectie van het podium naar de zaal. Door zowel de reflectoren als het elektro-akoestische verbeteringssysteem af te stemmen, kon een aanzienlijke akoestische verbetering worden bereikt, zoals erkend door dirigenten Cristian Macelaru, Klaus Mäkelä en András Schiff en orkesten als het Koninklijk Concertgebouworkest, het Nationaal Orkest van Frankrijk, het Royal Philharmonic Orchestra (Londen) en het Chamber Orchestra of Europe, om er maar een paar te noemen.

Projectgegevens

Inregeling/Interventie Sala Palatului, Festivalul George Enescu   salapalatului.ro/festivalul-george-enescu

Locatie Boekarest, Roemenië.

Periode 2009-2025.

Klant George Enescu Festival.

Capaciteit Sala Palatului (Zaal van het Paleis) heeft een capaciteit van 4 000 toeschouwers, voor de concert/muziekfestivalconfiguratie worden 3 000-plaatsen gebruikt.

Gebruik Symfonische concerten.

Werkzaamheden Akoestische ondersteuning voor het festival, van het afstemmen van een Amadeus Acoustics-systeem tot het ondersteunen bij het uitbalanceren van orkesten, het fijn afstemmen gedurende repetities en de eerste uitvoeringen, akoestische ondersteuning aan de productie en muzikale staf.

Adviseur(s) Cees Mulder, Eckhard Kahle, Émilie Carayol, Vincent Berrier, Jannis Kriz, Kahle Acoustics.

1/7Sala Palatului, BucarestDefinitieve installatie en akoestische optimalisatie voor de eerste repetities van het George Enescu Philharmonic Orchestra, 2025. Foto © Kahle Acoustics
2/7Sala Palatului, BukarestRepetitie van het London Filharmonisch orkest tijdens het Enescu Festival 2017 in Sala Palatului gezien vanaf het balkon van de 4 000 zitplaatsen tellende voormalige paleiszaal die aanvankelijk bestemd was voor congressen. Foto © Ilina Schileru
3/7Sala Palatului, BukarestAfstemming van het elektro-akoestisch systeem samen met optimalisering van de podiumakoestiek hier tijdens de repetitie van het London Philharmonic Orchestra gedirigeerd door Vladimir Yurowski Vladimir Yurowski (2017). Foto © Ilina Schileru
4/7Sala Palatului, BukarestHet gebruik van opgehangen microfoons voor de elektro akoestische reflector. Foto © Ilina Schileru
5/7Sala Palatului, BukarestElektro-akoestisch podiumkaatser gecreëerd door de integratie van zes luidsprekers in de truss boven het podium. Foto © Ilina Schileru
6/7Sala Palatului, BukarestDiscussie over de orkestbalans, hier met zowel de festivaldirecteur als de dirigent. Foto © Ilina Schileru
7/7Sala Palatului, BukarestZicht op de gevel van Sala Palatului, waar het tweejaarlijkse Enescu Festival plaatsvindt, met op de achtergrond het voormalige koninklijke paleis in Boekarest. Foto © Ilina Schileru